Vi har i tillegg utarbeidet ulike produktmoduler som dekker navnutvikling og varemerkejuridisk veiledning i form av Hjelp til Selvhjelp, Strategisk Navnutvikling og Fra idé til Varemerke. Se nedenfor.
Prisliste
Norge
Kr. 75.000 eks. mva.Utvikling av navnforslag som skal kunne fungere kun i Norge. Kontroll i varemerke-, firma- og navnregistret, domeneregistret, googlekontroll og kontroll for navnets registrerbarhet som sådan av vår varemerkeadvokat (juridisk, ifølge varemerkeloven). Språkkontroll norsk/engelsk. Ønskes ytterligere språk kontrollert gjøres dette på eget budsjett. Shortlist med fra 8-10 navn, kjøp av ett navn. Normal leveringstid: 3 uker.
Skandinavia (Norge, Sverige, Danmark)
Kr. 95.000 eks. mva.Utvikling av navnforslag som skal kunne fungere i Norge, Sverige og Danmark. Kontroll i varemerke-, firma- og navnregistrene, domeneregistrene, googlekontroll og kontroll for navnets registrerbarhet som sådan av vår varemerkeadvokat (juridisk, ifølge varemerkeloven). Språkkontroll norsk/engelsk. Ønskes ytterligere språk kontrollert gjøres dette på eget budsjett. Shortlist med fra 8-10 navn, kjøp av ett navn. Normal leveringstid: 3-5 uker.
Internasjonalt
Fra kr. 125.000 eks mva.Fra kr. 125.000 eks mva. Utvikling av navnforslag som skal kunne fungere internasjonalt. Kontroll i varemerkeregistrene i aktuelle varemerkeklasser, domeneregistrene, googlekontroll og kontroll for navnets registrerbarhet som sådan av vår varemerkeadvokat (juridisk, ifølge varemerkeloven). Språkkontroll norsk/engelsk. Ønskes ytterligere språk kontrollert gjøres dette på eget budsjett. Shortlist med fra 8-10 navn, kjøp av ett navn. Normal leveringstid: 6-7 uker avhengig av omfang. Pris avhengig av omfang/antall markeder.
NB! Vi gir spesialtilbud til organisasjoner og små, nystartede bedrifter!
Det kan være en god og oppbyggende intern øvelse å utvikle et fremtidig navn på bedrift, produkt eller konsept sammen. Men fordi navnet er det merkeelementet som flest ganger forteller markedet om hvem du er og hva du gjør, er det en del viktige forutsetninger som må på plass før navnet kan utvikles. For å komme i god navnmodus gjennomgår NameAbrand hele prosessen på forhånd, med tilstrekkelig veiledning for hvordan du selv går frem. Gjennom en halvdags workshop med ledelse og ansatte bidrar NameAbrand til større forståelse for hvilke elementer som er viktige i en navnutviklingsprosess, hjelp til å komme i gang på egen hånd og generell veiledning i forbindelse med fremtidig registrering av navnet som varemerke og andre aktuelle registreringer.
Innledende møter med kunden
Forberedelser til workshop
Halvdags workshop med gjennomgang av grunnleggende prinsipper for en prosess som skal lede frem til utvikling navnforslag og valg av navn
Veiledning i forbindelse med varemerkejuridiske problemstillinger og registreringer
Utvikling av navn på bedrifter, produkter og konsepter handler i stor grad om å bevege seg i en varemerkejuridisk verden, og vite hvilke navn som fungerer godt som fremtidige merkevarer, og som lar seg registrere, også i domeneregistre. NameAbrand AS baserer utviklingen av strategiske navn på en grundig navnbrief som inneholder opplysninger om objektet, marked og fremtidige mål. På bakgrunn av navnbriefen får kunden presentert mellom 8 og 10 navnforslag som alle er forhåndstestet, vurdert av varemerkejurist og kontrollert for identiske navn i aktuelle varemerkeklasser. Prosessen tar fra 3-5 uker, avhengig av antall markeder og varemerkeklaser. Forslagene presenteres i eget møte med kunden.
Forberedende møter med kunden
Utvikling av navnbrief for formålet
Kreativt gruppearbeid i fokusgrupper med ulike sammensetninger
Datastyrt idearbeid
Søk i ulike databaser
Sortering og vurdering av navnforslag
Preliminær test av forslagene
Kontroll av identiske varemerker i relevante klasser/land
Domenesjekk
Søk i andre, relevante registre
Presentasjon av navnforslagene for kunden
Generell veiledning i forbindelse med mulig fremtidig varemerkeregistrering
Målsetningen er å gjennomføre en komplett navnutviklingsprosess sammen med kunden. Prosessen tar sikte på å komme frem til et godt, strategisk navn på bedrift, produkt eller konsept som kan egne seg som fremtidig merkenavn. I tillegg leverer NameAbrand fra 8-10 egne navn. Prosessen tjener flere hensikter; større forståelse for betydningen av strategisk navnutvikling, teambygging, sterkere eierskap til det endelige navnet og bedre forståelse for varemerkejuridiske problemstillinger og muligheter. Navnet skal bidra til større fremtidig verdiøkning for bedriften. Evalueringen av navnforslagene skjer i plenum.
Navnutviklingsprosessen inkluderer to halvdags workshops med ledelse/ansatte, en innledende og en midtveis i prosessen. I enden av navnutviklingsprosessen velger arbeidsgruppen inntil tre navnforslag som kontrolleres mot identiske og forvekselsbare navn i aktuelle varemerkeklasser og markeder. Navnforslagene gjennomgår en formell navntest i ett markedet, før det endelige navnet velges. Om ønskelig får kunden hjelp til søknad om varemerkeregistrering av navnet.
Innledende møte med kunden
Forberedelse til innledende workshop
Utvikling av grundig navnbrief i samarbeid med kunden
Oppfølging og parallell utvikling av mellom 812 navnforslag fra NameAbrand
Halv dags workshop med kunden med gjennomgang av navnutviklingsprosess og forberedelser til egenutvikling av navnforslag. Grundig orientering om varemerkejuridiske problemstillinger og prosedyre ved søknad om registrering
Halv dags workshop med kunden midtveis i navnutviklingsprosessen med gjennomgang og evaluering av prosessen og egne og eksterne navnforslag
Kontroll av identiske varemerker i relevante klasser for utvalgte navnforslag
Generell juridisk vurdering av navnforslagenes registrerbarhet
Endelig navnpresentasjon for navn utviklet av NameAbrand
Valg av mellom to og fire navnforslag som går videre til juridisk likhetskontroll i varemerkeklasser i aktuelle markeder
Presentasjon og vurdering av resultatet av likhetskontrollen
Formell navntest av inntil to navnforslag
Presentasjon og vurdering av resultatet av navntesten
Valg av endelig navn
Assistanse til gjennomføring av varemerkesøknad
Prisliste
Strategisk design: navn, logo, ikon
Fast pris etter avtaleUndertekster
Kr. 1800 per time, eller fast pris etter avtaleRegistrering av domener
Identitetskontroll av egne navnforslag
Likhetskontroll av navn
Språkkontroll
Utarbeidelse og innlevering av søknad om registrering av navn Norge
Utarbeidelse og innlevering av søknad om registrering av navn internasjonalt (nasjonale søknader)
EU-søknad - registrering av navn i samtlige EU-land
Søknad om internasjonal registrering (i samtlige land)
Registreringskostnader
Varemerkejuridiske tjenester
Kontroll av egne navnforslag
Kunden får ingen automatisk rett til presenterte navn som ikke benyttes. Kunden forplikter seg til ikke, verken nå eller senere, å ta i bruk foreslåtte navn gjennom registrering eller på annen måte.