PENNI
PENNI er EikaGruppens nye digitalbank! Enn så lenge er Penni bare på tegnebrettet og i gode hender for utvikling hos EikaGruppens superflinke ansatte. Om litt tenker lanserer vi et bankkonsept for deg som er ute etter en enkel digitalbank, med gode betingelser og en skikkelig bra mobil- og nettbank.
Navnet Penni er inspirert av ordet "penning", et gammelt norsk uttrykk for penger. Penning var myntenheten i Norge i middelalderen. I tillegg synes vi at det er et koselig navn som klinger godt og skiller seg litt ut.
ABILIATE
FourPro Solutions lanserer ABILIATE!
Abiliate er en forsyningskjedeplattform som kobler sammen alt logistikkbedrifter trenger for å levere førsteklasses logistikktjenester og kundeopplevelse. FourPro Solutions` utformede løsning hjelper bedrifter med å planlegge, drive og samarbeide på tvers av hele forsyningskjeden i én enkelt plattform på toppen av dine nåværende verktøy.
ENTUSIO
Ny referanse fra NameAbrand!
Eventbyrået Gruppespesialisten er nå ENTUSIO. Navnet etterlater liten tvil om hvilke verdier selskapet står for, entusiasme, glede og kreativitet, eksakte verdier som det er ønskelig å bli assosiert med.
Vi takker for positivt og godt samarbeid, og ønsker den entusiastiske gjengen lykke til videre!
Sjekk hva ENTUSIO kan gjøre for deg og ditt selskap her: www.entusio.no
LINKTRA
LINKTRA er navnet på de nye "smart-sylindrene" fra Hexagon Ragasco.
"Linktra® Smart-sylinderen er vårt «Internet of Things» (IoT)-tilbud som muliggjør tilkobling av våre sylindere til forbrukernes mobiltelefoner – så vel som til LPG-distributørenes IT-systemer.
Disse "neste generasjons-sylindrene" snakker til deg. De lar brukerne vite nøyaktig hvor mange minutter av brukstid som er igjen og når de må fylle på."
Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Høst Group.
VEYT
Ny referanse!
Greenfact AS har byttet navn til VEYT AS.
"Vi - VEYT - er et globalt knutepunkt for markedsdataanalyse og innsikt. Som en uavhengig leverandør av markedsinformasjon er visjonen vår å styrke beslutningstakere til å bidra til å skape et netto nullsamfunn. Støttet av vårt uovertrufne team av analytikere hjelper vi kunder med å navigere i Green Certificate og Carbon Markets."
VEYT er en omskriving av ordet «VET», - som indikerer kunnskap, innsikt, pålitelighet og kompetanse innen fornybar- og karbonmarkedet. «Vi vet hva vi holder på med – og man kan stole på vår kompetanse». Navnet er kort og effektivt, og ligger godt i munnen fonetisk.
Lær mer om Veyt på www.veyt.com
VERGIA
Nok en referanse fra NameAbrand, på tampen av året 2022!
Vergia er et aktivt industrielt investeringsselskap med en diversifisert grønn omstillingsportefølje. Fokusområdene er ren energiteknologi og industriell innovasjon.
Ledende ressurser fra Arendals Fossekompani er plassert i lederroller som sikrer kvalitet på innsatsen, kontinuitet og kunnskapsoverføring. Teamet vil snart utvide med svært erfarent personell.
Navnet VERGIA viser til "vert" - som er fransk for "grønn" - fremtidens energiløsning - det grønne skiftet. Viser også til "en verge" - en som ivaretar noe, en som er ansvarlig.
Les mer om Vergia på www.vergia.com
REDGO
Falck Redning har skiftet navn til RedGo, og vi er kjempestolte over å stå bak utviklingen av navnet, i samarbeid med Neue Design Studio.
Forsikringsselskapet Gjensidige overtok tidligere i år Falck Redning fra det danske Falck-konsernet. Som en følge av dette, ble det juridiske navnet på selskapet endret til RedGo, fra og med 1. mai 2022.
Valget av nytt navn kom etter en grundig prosess. Selskapet har særlig lagt vekt på at navnet skal være lett å benytte i alle land der man har virksomhet, i Norden og Baltikum, og at det skal harmonere med profilen som er innarbeidet gjennom mange år. Redgo signaliserer høyeste prioritering gjennom forstavelsen "red", og effektiv og kompatibel hjelp gjennom endelsen "go".
HYDEPOINT
Vi er stolte av å kunne presentere nok en referanse fra NameAbrand!
HYDEPOINT viser til "hydrogen + senter/point - i senter for morgendagens energiløsninger".
Moreld, Arendals Fossekompani og Kongsberg går sammen om å utvikle en kombinert offshore transformatorstasjon og hydrogenfabrikk.
Hydepoint skal bidra til å løse flere utfordringer knyttet til utbygging og oppskalering av havvindkraft.
«Hydepoint er en komplett løsning for å motta, konvertere og overføre hele energipotensialet fra vindparker til havs, med redusert avhengighet av strømnettet på land. Plassert i havet, nær vindparker, kan Hydepoint omdanne hele eller deler av energien til hydrogen. Dette vil redusere behovet for oppskalering av strømnettet både til og på land, forklarer Morten Henriksen, konserndirektør i Arendals Fossekompani».
ANEO
Stadig flere spennende referanser fra NameAbrand!
Vi har gleden av å presentere ANEO, som er et "joint venture" mellom TrønderEnergi og HItecVision. ANEO er et nytt nordisk selskap innen fornybar energi-sektoren, og fremstår som en pioner innen sitt felt. Derav navnet ANEO - "en ny".
Navnet er utviklet av NameAbrand gjennom nok et godt samarbeid med Høst Group AS.
EVOLGY
Evolgy er et globalt, grønt teknologiselskap som fokuserer på tilpasset energitransformasjon. Selskapet leverer riktig energi – for lading eller oppvarming – i riktig format for ulike bil- og industriapplikasjoner. Teknologiene bidrar til effektive produksjonsprosesser og transportstrømmer med lavt eller intet karbonavtrykk.
Navnet EVOLGY viser til "evolution + energy" – fremtidens utvikling av bærekraftig energiløsning.
For ytterligere informasjon, sjekk www.evolgy.com
BOLIGBLIKK
Nok en referanse fra NameAbrand!
Gjensidige lanserer "Boligblikk – en smartere husforsikring".
Boligblikk er en ny husforsikring som inkluderer sensorer slik at du kan holde øye med hjemmet, uansett hvor du er. Dette gir deg økt kontroll i hverdagen, men også når du er borte over lengre perioder. Sammen kan vi forhindre at små skader blir store.
Du finner ytterligere informasjon på Gjensidiges sider.
VESBAR
Voice Norge lanserer et nytt klesmerke for menn!
Påvirket av James Bonds signaturdrink, Vesper Martini, er dette
merkenavnet godt egnet. Som Bond selv, er Vesbar-navnet skarpt, smart og alltid velkledd. Akkurat som cocktailen; kul og slank. I følge Bond burde det være nok hvis du prioriterer høyt kvalitet. Men han kommer alltid tilbake for mer...
MELLOWFIELD
Voice Norge lanserer et nytt klesmerke for kvinner!
Med inspirasjon fra en vakker og drømmende eng, fanger dette navnet det beste fra to verdener. Akkurat som engen, innehar navnet et bredt utvalg av en rekke farger. Navnet har positive verdier, og refererer til en avslappet sinnstilstand. Med en myk og feminin "touch" fanger Mellowfield opp det avslappende øyeblikket av en munter og solrik dag.
PRODIGA
Nyttårsreferanse!
PRODIGA er et norskutviklet kosttilskudd av høy kvalitet. Bidrar til en god fordøyelse, noe som er viktig for et velfungerende og aktivt liv. En unik sammensetning av probiotika og enzymer som gir næring til de gode bakteriene i tarmen.
Vi takker for godt samarbeid og ønsker Nutrinor AS lykke til videre!
GlobeTrack
Ny referanse fra NameAbrand!
Atea har utviklet en sporingsløsning for oppdrettsnæringen. Moderne sporingsløsninger bygger på blokkjedeteknologi. Sporingen gjør at alt som går inn i et produkt er sporbart og tilgjengelig for alle. Løsningene genererer også nødvendig dokumentasjon. Løsningen har fått navnet Globetrack by Atea.
Vi takker for godt samarbeid, og ønsker lykke til videre!
VIANODE
Ny referanse fra NameAbrand:
Elkem etablerer selskapet Vianode, som skal se på vekstmuligheter innen avanserte batterimaterialer.
Selskapet har ambisjoner om å bygge opp Vianode som et ledende selskap innen produksjon av anodematerialer av syntetisk grafitt.
Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Høst Group.
SCOOPR.
Hurra! SCOOPR. er lansert, og vi er stolte av å stå bak navnet.
Scoopr. tilbyr forbrukerne en digital tjeneste som gir god oversikt og forenkler valget av dagligdagse må-ha-produkter der pris er hovedkriteriet. (Forsikring, refinanisering og mobilabonnement).
Navnet viser naturligvis til det å gjøre et SCOOP. Ordet betyr «å finne noe sjeldent, verdifullt – et varp eller kupp», noe som igjen viser til fordelene ved å benytte forretningsidèen/plattformen.
Scoopr er kort og snappy, og bør være lett å oppfatte og huske.
Vi i NameAbrand ønsker lykke til videre!
YABADU
YABADU er navnet på en online plattform fra HAV Funksjonsassistanse. Denne skal formidle arbeidskraft i form av ufaglærte arbeidstakere til arbeidsgiver i helse- og omsorgssektoren i første omgang.
YABADU avspeiler positivitet, og den glede både arbeidsgiver og –taker opplever gjennom bruk av denne effektive, tilgjengelige og ikke minst enkle nettbaserte plattformen.
NorthC
Datasenterbedrifter Datacenter Group (TDCG) og NLDC fusjonerte i juli 2019. Nå starter disse kombinerte datasenterenhetene virksomhet under et nytt navn, NorthC. Med ti datasentre i hele Nederland, er NorthC trolig det største regionale datasenterfirmaet i landet, som betjener store organisasjoner og statlige institusjoner, så vel som leverandører av skyer og IT-tjenester og mindre bedrifter. Vi er stolte av å stå bak navnutviklingen i samarbeid med Høst Group AS.
NorthC er et kort, sterkt navn med direkte referanse til den geografiske regionen selskapet befinner seg i. Nordsjøen (Noordzee) er en sterk nederlandsk og regional kulturell referanse. Dessuten er «The North» en referanse til ærlige verdier og et sterkt moralsk kompass. C står for Center, Connectivity og Culture.
TRIBIA
Vi er stolte over å ha fått en ny referanse! Symetri Collaboration har nå endret navn til TRIBIA. Vi takker for særdeles godt samarbeid, og ønsker lykke til videre. Les mer om Tribia og navnendringen Les mer om TRIBIA og navnendringen her.
AQURA
Aqura er utviklet for å hjelpe syk fisk. Da trenger den tilpasset ernæring med høy smakelighet
som er ekstra lett for kroppen å få i seg. Skrettings fiskehelseteam, sammen med forskere fra
Skretting ARC, har derfor utviklet produktet Aqura for å gi fisken det den trenger når den er syk.
Navnet Aqura er utledet fra det elementet fisken lever i, nemlig vann, - AQUA – og ikke minst fra
endelsen «qura» – som viser til CURE, eller helbredelse. Dermed får vi betydningen «helbredelse
i vann», - noe som er viktig i denne sammenheng. I tillegg viser navnet til det latinske ordet ACCURO –
som uttales temmelig likt fonetisk, - og som betyr «perform with care» og «take care of», noe som
forsterker ordets bakenforliggende betydning ytterligere. Les mer om Skretting AS og Aqura her.
TIMIK
Timik AS (tidligere AkuMed AS) er et nordisk medisinkteknisk selskap, med fokus på medisinsk utstyr og utstyr for behandling og diagnostisering av kroniske sykdommer, samt avansert utstyr i idrettsmedisin, fitness og rehabilitering.
TIMIK betyr ’kropp’ på inuit (eskimoenes språk), og er derfor velegnet som betegnelse på et selskap der helse, behandling, helbredelse og kropp står i fokus. Les mer om TIMIK her.
TikkTalk
Skiwo, et globalt nettverk for tolketjenester, er nå blitt til TikkTalk! Navnet er utviklet av NameAbrand og vi synes det er stor stas å se det lansert. Vi ønsker lykke til videre! Les mer om saken her.
Autoria
Velkommen AUTORIA! NameAbrand har utviklet et nytt, overliggende navn for de tre bilforhandlerne Oppegård Bil AS, Motorsenteret Ski AS og Torp Auto, som i dag opererer som ett selskap. Kunden ønsket et indikerende navn for virksomheten, som likevel sier noe om bransjetilhørigheten. Merkevarens kjerneverdier var ønsket avspeilet både i navnet og profilen forøvrig: Åpen og ærlig, initiativrik, omtenksom og tydelig. Autoria er et konstruert navn som har en klar assosiasjon til selskapets virke i seg. AUTO gir seg selv, og endelsen –ORIA viser til «motor» på en indikerende måte. I tillegg kan vi finne en aldri så liten link til det norske ordet «historie» også, - historien om motoriserte kjøretøy. De språkkyndige vil også vite at Autoria betyr "forfatterskap" på spansk, - og navnet viser dermed til et selskap som i fremtiden vil skrive en historie om sin kunnskap og kompetanse. Navnet kan også vise til et sted eller et land der motorkjøretøy står i sentrum, - et sted der man er eksperter innen faget. Den grafiske profilen er vakkert utviklet av designbyrået The Good Guys.
MyCall
MyCall er telefonioperatøren Lebaras nye navn. MyCall er et hyggelig og imøtekommende navn, og indikerer at man selv har et slags ”eierskap” til selskapet og til sitt abonnement. MyCall betyr naturligvis ”min telefonsamtale”, men samtidig kan det også ha andre betydninger som ”mitt valg” eller ”min avgjørelse” – noe som viser til en bevisst handling i forhold til hvilken telefonoperatør man har valgt. Design: Brandlab Oslo.
Inspira
Hennig Olsen Is er ute med nok en fristende nyhet; serien INSPIRA - Premium iskrem! Navnet indikerer inspirasjon, og har positive verdier som begeistring, gnist, impuls, stemning og ånd, - alle betydninger som går direkte på verdiene Hennig-Olsen Is ønsker å uttrykke i forbindelse med dette overliggende navnet. Inspira viser til nytelse i form av glede, de gode øyeblikkene gjennom god stemning, og oppmuntrer til det lille ekstra. NAM!
TINE STYRK
Den 1. september 2012 lanserer Tine sitt nye melkeprodukt "TINE STYRK". Melken er fettfri (skummet melk) med smak og utseende som lettmelk, men inneholder 50 prosent mer proteiner og 50 prosent mer kalsium sammenlignet med annen melk. Den er også filtrert (konsentrert), slik at det naturlig blir et høyere innhold av protein og kalsium. For å få dette til bruker Tine 1,5 liter melk til å lage 1 liter Tine Styrk. Navnet "STYRK" viser til melkens produktfordeler; nemlig at den blant annet er god for muskler og skjelett. Samtidig er navnet STYRK tøft og rett på sak.
Stokke
Xplory er navnet på Stokke Gruppens internasjonale satsing; en multifunksjonell barnevogn. Vognen er et revolusjonerende produkt og introduserer en helt ny kategori barnevogn. Høy sittestilling gjør at barnet får en fantastisk oversikt og kan utforske verden på en ny måte. Ergonomi har stått sentralt i utviklingen av vognen. Navnet Xplory understreker barnet som utforsker, men også det unike med den nye barnevognen. Stokke allerede mottatt to priser for produktet. De har også fått "trendpris" i Paris, samt prisen for mest innovative produkt i London.
Fryd
Ostecompagniet har samlet en gruppe oster under et felles merke til en osteserie som har fått navnet FRYD. FRYD viser til Ostecompagniets slogan - "Det skal være enkelt å velge smakfulle nytelser». FRYD er et godt, norsk ord som viser til glede og inspirasjon. FRYD betyr naturligvis fest, fornøyelse, glede, jubel, lykke og lyst – og viser dermed til de gode stundene, kosen, gleden og smakfulle nytelser. FRYD viser at «ost er kos», i tillegg til å inspirere og appellere til å forsøke de gode ostene.
Gnist Barnehager
Grønmyr Barnehage endrer navn til GNIST BARNEHAGER. Gnist er et positivt ladet ord som viser til iver og glød, begavelse, inspirasjon og talent. Alle disse betydningene viser til Grønmyrs verdier og ønske om å yte det aller beste for de små. Et glødende ønske om å gi barna omsorg og kjærlighet, - et ønske om å knytte verdifulle bånd til barna. Gnist er sprekt og levende, - engasjerende og nytenkende samtidig som det er et annerledes og inspirerende ord på en barnehagegruppe. Gnist Barnehager - brenner for å bringe frem det beste i barnet ditt.
Nortura
Fusjonen Gilde/Prior har fått navnet NORTURA. Navnet henviser direkte til Norge og det engelske ordet ”nurture” som blant annet betyr næring eller føde. I tillegg henspeiler navnet direkte på ordet ”natur”, og gir oss klare assosiasjoner til ”kultur” og norske tradisjoner. Navnet går rett til kjernen av selskapets virksomhetsområde med sine klare assosiasjoner til mat, næring og sunnhet. Navnet ligger godt i munnen, er lett å huske og uttale, både på norsk og internasjonalt.
YT
Den nye serien fra Tine har fått navnet YT, og betegnes som selskapets største stasning noen sinne. Serien er utviklet i samarbeid med Olympiatoppen. YT er en serie produkter som gir folk best mulig næringstilskudd før, under og etter en treningsøkt, samtidig som det skal smake godt. Navnet YT viser til aktivitet, prestasjoner og ytelse på alle nivåer – om man trener en eller flere ganger i uken, eller bare trenger påfyll i en hektisk arbeidssituasjon. Navnet er utviklet i samarbeid med Tangram Design.
Strex
Telenor, TeliaSonera og Tele2s felles selskap for mobilbetaling i Norge endrer navn fra mPayment til Strex. Selskapet, som i dag håndterer over 40 millioner transaksjoner årlig, lanserer samtidig ny plattform som vil gi nye muligheter, og gjøre mobil betaling enda enklere og mer tilgjengelig. Navnet Strex er oppegående, kort og moderne og viser til hurtighet og effektivitet. Design: Brandlab Oslo.
Premium Chicago - Peppes Pizza
Siste kvartal av 2012 fikk NameAbrand det spennende oppdraget med å gjennomføre en navnprosess på flere nye pizzalinjer for Peppes Pizza. To av linjene er nå navngitt og lansert, - og vi er stolte av å vise frem den aller første som er FREESTYLE California. Pizzalinjen FREESTYLE California er navnet på en smeltedigel av nyskapende smakskombinasjoner basert på råvarer fra en hel verden, servert på en tynnere bunn. California style er inspirert av Californias eventyrlystne pizzakultur. California Freestyle viser til de utallige variasjonene som finnes av denne type pizza;- man er fristilt til å velge og alt er lov! Uttrykket FREESTYLE brukes også i mange ulike sportssammenhenger, og viser til fart og spenning, - og gjerne utradisjonell kjøring/gjennomføring. Freestyle understreker hva slags type pizza vi snakker om; en «fristilt» pizza der alt er mulig!
Asolvi
Evatic er nå Asolvi, og vi er stolte over å ha medvirket i denne spennende prosessen sammen med dyktige Implement Consulting Group. Vi gikk fra å være et selskap med ett produkt til å ha tre internasjonale produkter under vår paraply på to år etter å ha gjort to internasjonale oppkjøp. For å signalisere tydeligere vår retning og ambisjonsnivå besluttet vi å endre navn der vi jobbet tett med NameAbrand som vår rådgiver. Tove og NameAbrand evnet å ta en prosess der følelser lett kan ta overhånd over til en strukturert og målrettet prosess der vi landet nytt navn som tilfredsstiller alle vår kriterier. Pål M Rødseth, CEO Asolvi AS. Vi ønsker lykke til videre, og takker for godt og kreativt samarbeid! Se lanseringsfilmen her.
Vard
STX skifter navn til VARD. STX OSV er kjøpt av den italienske gruppen Fincantieri og har i den forbindelse byttet navn til VARD™. NameAbrand har vært Brandlab Oslos samarbeidsparter i navnprosessen, og har utviklet navnet VARD for lanseringen. Det nye navnet stammer fra det norske «varde», som markerer den trygge leden til sjøs og reflekterer tradisjoner og maritim forankring. I generasjoner har selskapet på nord-vestlandet bygget og tilpasset avanserte offshore- og spesialfartøy, og utviklet en sterk innovasjonsevne for systemer og løsninger innen skipsbygging. Brandlab Oslo har vært oppdragstager for STX OSV, og vi er stolte over å ha fått samarbeide med byrået i navnprosessen. Design: Brandlab Oslo.
Espira
Barnebygg Gruppen AS både bygger og drifter barnehager i Norge. Driftsselskapet trengte et nytt navn som ikke indikerer bare byggvirksomhet, og som også egner seg for posisjonering og differensiering. Det nye navnet ble ESPIRA som er utledet av både ”inspirasjon” og fra ”å spire”. I tillegg finner vi ordet ”spirit” som henspeiler pågangsmot og holdning, - også dette gode verdier for barnehagedrift som stiller med god kompetanse og arbeidsvilje. Design: Helene Skjelten Ligeti, Designranch.
Virke
Den 28. september 2011 lanserte HSH sitt nye navn, VIRKE. Navnet assosierer til arbeidsgiveroganisasjon og HSH`s fundament og verdier. VIRKE er et aktivt ord som både handler om arbeid og at ting skal "virke"/fungere. Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Brandlab Oslo. Design: BrandLab Oslo.
Brakar
Buskerud kollektrivtrafikk AS har skiftet identitet, og heter nå BRAKAR. Selskapet har tidligere mottatt mange tilbakemeldinger på at navnet deres var ugreit å huske og vanskelig å bruke, - og derfor har de nå valgt et kortere og enklere navn. Navnet BRAKAR viser til fylkesvåpenet i fylkeskommunen Buskerud der bjørnen er hovedelementet, og forteller om Vassfaret og traktene rundt som var kjent for sine bjørnestammer. Bjørnen representerer kraft og styrke, men også tradisjon og kultur i Buskerud. Dette er egenskaper selskapet identifiserer seg med, og akkurat som bjørnen vil de sette spor etter seg. Brakar er et hyggelig og innbydende navn, samtidig som det er menneskelig og omgjengelig, lett å uttale og huske, - og samtidig litt humoristisk. Utviklingen av ny identitet er et samarbeid med Salto Design AS (per dato nedlagt).
Kringom
KRINGOM er endelig lansert; kollektivtilbudet i Sogn og Fjordane fylkeskommune har fått nytt navn. Dette har vært et spennende og hyggelig oppdrag for NameAbrand, og det er godt å se at navnet er i bruk. Kringom er både et bokforms- og nynorskuttrykk, samtidig som det rett og slett er et synonym av rundt eller om, og har betydninger som att og fram, fram (frem) og tilbake, hit og dit, her og der, omkring. Alle disse betydningene går direkte på kollektivtilbudets virke, og passer dermed godt som et solid og norsk merkenavn. Navnet ble i 2016 kåret til årets bedriftsnavn av Språkrådet, i samarbeid med Nitimen og Arne Hjeltnes.
Læringslivet
Navnet på NHOs årskonferanse 2014 er «Læringslivet», og NameAbrand er stolte over å kunne legge det til på vår referanseliste. Vi lærer gjennom hele livet. Vi lærer på ulike måter hver eneste dag enten vi er i barnehage, på skolen, i høyere utdanning, på arbeidsplassen eller sammen med venner og familie. Det er summen av alt dette som er læringslivet. Og det er læringslivet som gir oss kompetansen, produktiviteten og konkurransekraften vi lever av.
Alliero
Brendmoe & Kirkestuen AS har tidligere hatt en posisjon som kun malemestere. Selskapet har imdilertid nå vært igjennom en stor endring, både hva gjelder personale og ønsket posisjon, og trengte derfor et nytt selskapsnavn. Fra å være kun malemestere, anser selskapet seg selv nå som Norges ledende totalleverandør innen rehabilitering av overflate. Navnet ALLIERO indikerer ordet "allianse", altså å inngå en forbindelse til noen – alliere seg med noen. Navnet viser til samarbeidsvilje – en allianse mellom fagfolk, - men også mellom oppdragsgiver og –tager. ALLIERO viser til fellesskap og flere medarbeidere, noe som er viktig for et håndverkerfirma der kvalitetssikring er et ”must”. Det grafiske uttrykket er utviklet av Bruno Oldani, Oldanidesign.
Bavac
Navn på superundertøy fra Elite Sport AS. Vegard Ulvangs selskap Elite Sport AS lanserer høsten 2002 et nytt merke på markedet for superundertøy. Profilerte sportsutøvere som Kari Traa, Bente Skari, Anders Aukland og Vibeke Skofterud blir frontfigurer i lanseringen. Navnet Bavac ble utviklet på bakgrunn av verdier som grensesprengende, ekstrem og nyskapende, med gode assosiasjoner til barskt klima og optimal funksjonalitet. Bavac lanseres først i Norge. En av forutsetningene for navnutviklingen var lansering av Bavac som et internasjonalt merke på sikt.