Ta vare på dine immaterielle rettigheter! Det har sannelig Orkla og Stratos gjort. Gratulerer. Blåfargen er nå "all yours"!
Ta vare på dine immaterielle rettigheter! Det har sannelig Orkla og Stratos gjort. Gratulerer. Blåfargen er nå "all yours"!
Vil du høre hvordan et av Norges sterkeste merkevarer ble født?
NORTURA – Norges største merkevarehus innen kjøtt- og eggprodukter så dagens lys i november 2006. Næringsmiddelkonsernet er et resultat av en fusjon mellom samvirkeforetakene Gilde Norsk Kjøtt og Prior Norge.
Men hvordan kom selskapsnavnet NORTURA til verden?
Strategi- og posisjoneringsselskapet MarkUp Consulting AS, med Bjørn Petter Ulvær i spissen fikk oppdraget med å utvikle en god strategi for fusjonen Gilde/Prior i begynnelsen av år 2006, og ønsket dermed å samarbeide med NameAbrand når det gjaldt utvikling av det endelige navnet.
Begge selskapenes kjerneverdier ble ønsket avspeilet i det nye navnet, og det var mange av dem;
Gildes verdier:
• Driftig – Være målbevisst og effektiv
• Nyskapende – Finne nye løsninger, driftsformer og produkter
• Pålitelig – Levere det vi lover og produsere trygge produkter
• Omtenksom – Omtanke for dyr og mennesker
Priors verdier:
• Gjennom ekte interesse, entusiasme, ydmykhet og ærlighet skal vi fortsette å gi den norske forbruker matglede!
• Prior skal være anerkjent som Norges beste og mest tillitsvekkende leverandør av spennende, gode og trygge produkter
• Prior skal ha riktig kvalitet i hele sin virksomhet. Prior skal sikre mattrygghet og stabil kvalitet gjennom opplæring, godkjenning, sertifisering og systematisk måling
Navnet skulle naturligvis ha eget .no-domene, og i tillegg være tilgjengelig og registrerbart i Norges Varemerkeregister i flere varemerkeklasser. Disse omfatter næringsmidler, bevertning, farmasøytiske og veterinære preparater og det å tilbringe mat og drikke blant annet. Totalt hele seks varemerkeklasser. Ettersom navnet skulle varemerkeregistreres som ordmerke var det viktig at det ikke var direkte beskrivende eller kvalitetsangivende, ref varemerkejuridisk lov. NameAbrands oppgave var dermed å utvikle navn som indikerte en eller flere av de gitte kjerneverdier, i stedet for å si dem direkte.
Det er ikke få forutsetninger som legges til grunn når et så «viktig» navn skal utvikles. I tillegg til det juridiske ønsket man at navnet bør være lett å uttale på det norske språk, men også gjerne et navn som kan uttales internasjonalt. Man var åpne for konstruerte navn, så lenge disse er relevante meningsbærende og er enkle å bruke i det norske marked. Navnet skal kunne framstå både alene og med profiltekst.
Ingen lett oppgave, vil man tenke, - og det var det heller ikke. Men spennende, utfordrende og givende!
Når forutsetningene er lagt, - starter den kreative prosessen; der flere hundre navn ble utviklet på bakgrunn av verdiene. De ansatte i selskapene kom også med egne forslag, som ble vurdert på samme måte som navnene fra NameAbrand og MarkUp Consulting.
Kontrollfasen, og utvelgelsen følger deretter. De utvalgte navnene må være ledige i følgende registre:
· Varemerkeregistret i Norge
· Domeneregistret i .no
· Firmaregistret i Norge
· Etternavnregistret i Norge
· Språkkontroll – engelsk – intet negativt
· Generell registrerbarhet som ordmerke i relevante klasser
· Google-søk
OG naturligvis må navnforslagene inneha en historie, - en bakgrunn, og være særpregede nok til at de kan registreres som varemerke (ikke være beskrivende).
Temmelig mye å forholde seg til, og i tillegg er det viktig at man holder «tunga rett i munnen» rent juridisk.
Kontroller ble nøye gjennomført, og vi satt igjen med 10 navn som innfridde de fleste forutsetninger nedfelt av Gilde/Prior og MarkUp Consulting; registrerbare navn, som hadde en historie.
I tillegg vurderte vi også hele ni navn som selskapene selv hadde foreslått, - så listen for vurdering ble lang. 19 navn skulle rangeres og vurderes.
I presentasjonsmøtet var de fleste innen markedavdelingene fra både Gilde og Prior samlet, og spenneningen var stor.
De første navnforslagene som fikk lavest «rating» var de som var direkte beskrivende som «Norsk Bondekost», «Norsk Matglede» og «Norske Bord». Denne type navn får man ikke ene-eierskap til, og kan dermed ikke varemerkeregistreres som ordmerke.
Deretter ble de «indikerende» navnene «ratet» og flere kom godt ut. De tre med høyest score var Grender, Nortura og Gastron. Alle disse hadde en god historie i bunnen. Grender som viser til klassisk gårdsdrift som frembringer mat av høy kvalitet og etter gode tradisjoner. Gastron som er inspirert av «gastronomi»; læren om mat, smak og matglede.
Og så var det Nortura, da;
Nortura er et konstruert navn som bygger på Norge (i forstavelsen NOR), og det engelske ordet ”nurture” som betyr ”næring”, ”føde”, ”pleie”, ”drive frem”, ”ernære”, ”oppdragelse”, ”oppfostring”, ”miljøpåvirkning”, ”miljøfaktor”, og ”omgås med”. Samtidig hører vi ordet «culture» i navnet, noe som viser til norsk matkultur og tradisjoner. Navnet kan også oppfattes som en abstraksjon av ordet ”natur” , eller «nature» på engelsk. Det velklingende navnet Nortura går rett til kjernen av selskapets virksomhetsområde med sine klare assosiasjoner til mat, næring og sunnhet, og er et godt navn å bygge en historie på. Endelsen ”-tura” kan også vise til ordet ”future”, altså ”fremtid”, noe som kan være positivt i forhold til selskapets nye konstellasjon og fremtid. Navnet ligger godt i munnen, er lett å huske og uttale, både på norsk og internasjonalt.
Og DERMED var navnet NORTURA født, varemerkeregistrert både nasjonalt og internasjonalt, - og bygget videre av dyktige merkevarebyggere og strateger.
Aleris Røntgen har byttet navn til Evidia, og samtidig har de endret visuell profil. Selskapet forblir den samme erfarne leverandøren som i dag, og deres pasienter vil møte det samme kompetente og omsorgsfulle personalet.
Navnet EVIDIA er utviklet fra ordet "evident", - som på engelsk betyr "tydelig". Men ordet er også norsk, og har betydninger som "iøynefallende, bemerkelsesverdig, frapperende, framtredende, oppsiktsvekkende, slående, tydelig, utpreget og utfordrende" – alle betydninger som forteller om et oppegående og kunnskapsrikt foretak.
Vi i NameAbrand er stolte over at denne navnet ble født av oss, - og at det er kommet i så gode hender hos Aleris Røntgen - nå altså EVIDIA!
PENNI er EikaGruppens nye digitalbank! Enn så lenge er Penni bare på tegnebrettet og i gode hender for utvikling hos EikaGruppens superflinke ansatte. Om litt tenker lanserer vi et bankkonsept for deg som er ute etter en enkel digitalbank, med gode betingelser og en skikkelig bra mobil- og nettbank.
Navnet Penni er inspirert av ordet "penning", et gammelt norsk uttrykk for penger. Penning var myntenheten i Norge i middelalderen. I tillegg synes vi at det er et koselig navn som klinger godt og skiller seg litt ut.
ABILIATE
FourPro Solutions lanserer ABILIATE!
Abiliate er en forsyningskjedeplattform som kobler sammen alt logistikkbedrifter trenger for å levere førsteklasses logistikktjenester og kundeopplevelse. FourPro Solutions` utformede løsning hjelper bedrifter med å planlegge, drive og samarbeide på tvers av hele forsyningskjeden i én enkelt plattform på toppen av dine nåværende verktøy.
Eventbyrået Gruppespesialisten er nå ENTUSIO. Navnet etterlater liten tvil om hvilke verdier selskapet står for, entusiasme, glede og kreativitet, eksakte verdier som det er ønskelig å bli
assosiert med. Vi takker for positivt og godt samarbeid, og ønsker den entusiastiske gjengen lykke til videre!
Sjekk hva ENTUSIO kan gjøre for deg og ditt selskap her: www.entusio.no
LINKTRA er navnet på de nye "smart-sylindrene" fra Hexagon Ragasco.
"Linktra® Smart-sylinderen er vårt «Internet of Things» (IoT)-tilbud som muliggjør tilkobling av våre sylindere til forbrukernes mobiltelefoner – så vel som til LPG-distributørenes IT-systemer.
Disse "neste generasjons-sylindrene" snakker til deg. De lar brukerne vite nøyaktig hvor mange minutter av brukstid som er igjen og når de må fylle på."
Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Høst Group.
Ny referanse!
Greenfact AS har byttet navn til VEYT AS.
"Vi - VEYT - er et globalt knutepunkt for markedsdataanalyse og innsikt. Som en uavhengig leverandør av markedsinformasjon er visjonen vår å styrke beslutningstakere til å bidra til å skape et netto nullsamfunn. Støttet av vårt uovertrufne team av analytikere hjelper vi kunder med å navigere i Green Certificate og Carbon Markets."
VEYT er en omskriving av ordet «VET», - som indikerer kunnskap, innsikt, pålitelighet og kompetanse innen fornybar- og karbonmarkedet. «Vi vet hva vi holder på med – og man kan stole på vår kompetanse». Navnet er kort og effektivt, og ligger godt i munnen fonetisk.
Lær mer om Veyt på www.veyt.com
Nok en referanse fra NameAbrand, på tampen av året 2022!
Vergia er et aktivt industrielt investeringsselskap med en diversifisert grønn omstillingsportefølje. Fokusområdene er ren energiteknologi og industriell innovasjon.
Ledende ressurser fra Arendals Fossekompani er plassert i lederroller som sikrer kvalitet på innsatsen, kontinuitet og kunnskapsoverføring. Teamet vil snart utvide med svært erfarent personell.
Navnet VERGIA viser til "vert" - som er fransk for "grønn" - fremtidens energiløsning - det grønne skiftet. Viser også til "en verge" - en som ivaretar noe, en som er ansvarlig.
Les mer om Vergia på www.vergia.com
Falck Redning har skiftet navn til RedGo, og vi er kjempestolte over å stå bak utviklingen av navnet, i samarbeid med Neue Design Studio.
Forsikringsselskapet Gjensidige overtok tidligere i år Falck Redning fra det danske Falck-konsernet. Som en følge av dette, ble det juridiske navnet på selskapet endret til RedGo, fra og med 1. mai 2022.
Valget av nytt navn kom etter en grundig prosess. Selskapet har særlig lagt vekt på at navnet skal være lett å benytte i alle land der man har virksomhet, i Norden og Baltikum, og at det skal harmonere med profilen som er innarbeidet gjennom mange år. Redgo signaliserer høyeste prioritering gjennom forstavelsen "red", og effektiv og kompatibel hjelp gjennom endelsen "go".
Vi er stolte av å kunne presentere nok en referanse fra NameAbrand!
HYDEPOINT viser til "hydrogen + senter/point - i senter for morgendagens energiløsninger".
Moreld, Arendals Fossekompani og Kongsberg går sammen om å utvikle en kombinert offshore transformatorstasjon og hydrogenfabrikk.
Hydepoint skal bidra til å løse flere utfordringer knyttet til utbygging og oppskalering av havvindkraft.
«Hydepoint er en komplett løsning for å motta, konvertere og overføre hele energipotensialet fra vindparker til havs, med redusert avhengighet av strømnettet på land. Plassert i havet, nær vindparker, kan Hydepoint omdanne hele eller deler av energien til hydrogen. Dette vil redusere behovet for oppskalering av strømnettet både til og på land, forklarer Morten Henriksen, konserndirektør i Arendals Fossekompani».
Stadig flere spennende referanser fra NameAbrand!
Vi har gleden av å presentere ANEO, som er et "joint venture" mellom TrønderEnergi og HItecVision. ANEO er et nytt nordisk selskap innen fornybar energi-sektoren, og fremstår som en pioner innen sitt felt. Derav navnet ANEO - "en ny".
Navnet er utviklet av NameAbrand gjennom nok et godt samarbeid med Høst Group AS.
Evolgy er et globalt, grønt teknologiselskap som fokuserer på tilpasset energitransformasjon. Selskapet leverer riktig energi – for lading eller oppvarming – i riktig format for ulike bil- og industriapplikasjoner. Teknologiene bidrar til effektive produksjonsprosesser og transportstrømmer med lavt eller intet karbonavtrykk.
Navnet EVOLGY viser til "evolution + energy" – fremtidens utvikling av bærekraftig energiløsning.
For ytterligere informasjon, sjekk www.evolgy.com
Nok en referanse fra NameAbrand!
Gjensidige lanserer "Boligblikk – en smartere husforsikring".
Boligblikk er en ny husforsikring som inkluderer sensorer slik at du kan holde øye med hjemmet, uansett hvor du er. Dette gir deg økt kontroll i hverdagen, men også når du er borte over lengre perioder. Sammen kan vi forhindre at små skader blir store.
Du finner ytterligere informasjon her: www.gjensidige.no
Voice Norge lanserer et nytt klesmerke for kvinner!
Med inspirasjon fra en vakker og drømmende eng, fanger dette navnet det beste fra to verdener. Akkurat som engen, innehar navnet et bredt utvalg av en rekke farger. Navnet har positive verdier, og refererer til en avslappet sinnstilstand. Med en myk og feminin "touch" fanger Mellowfield opp det avslappende øyeblikket av en munter og solrik dag.
Voice Norge lanserer et nytt klesmerke for menn!
Påvirket av James Bonds signaturdrink, Vesper Martini, er dette
merkenavnet godt egnet. Som Bond selv, er Vesbar-navnet skarpt, smart og alltid velkledd. Akkurat som cocktailen; kul og slank. I følge Bond burde det være nok hvis du prioriterer høyt kvalitet. Men han kommer alltid tilbake for mer...
Skarpnes har utviklet en flat betong-takstein med integrert solcelle. Navnet på taksteinen er OVATI, og viser til «InnOVATIon» og ikke minst» OVATIon». Positive, gode verdier for et miljøvennlig produkt med fantastisk kvalitet, som alle andre produkter som utvikles av Skarpnes.
Nyttårsreferanse!
PRODIGA er et norskutviklet kosttilskudd av høy kvalitet. Bidrar til en god fordøyelse, noe som er viktig for et velfungerende og aktivt liv. En unik sammensetning av probiotika og enzymer som gir næring til de gode bakteriene i tarmen.
Vi takker for godt samarbeid og ønsker Nutrinor AS lykke til videre!
Elkem etablerer selskapet Vianode, som skal se på vekstmuligheter innen avanserte batterimaterialer.
Selskapet har ambisjoner om å bygge opp Vianode som et ledende selskap innen produksjon av anodematerialer av syntetisk grafitt.
Navnet er utviklet av NameAbrand i samarbeid med Høst Group.
Atea har utviklet en sporingsløsning for oppdrettsnæringen. Moderne sporingsløsninger bygger på blokkjedeteknologi. Sporingen gjør at alt som går inn i et produkt er sporbart og tilgjengelig for alle. Løsningene genererer også nødvendig dokumentasjon.
Sporingsløsningen har fått navnet Globetrack by Atea.
Vi takker for godt samarbeid, og ønsker lykke til videre!